آموزش به سبك نوين در ايران كه از مايههاي مباهات كشور است، گرچه با تأسيس دارالفنون تجلّي عيني يافت، ولي ريشههاي واقعي آن را بايد در روند نوگرايي و تجدّد و زمينههاي فكري مؤثّر در استقرار آن جستجو كرد. بررسي اين جريانهاي فكري و بازشناسي تحليلي اين مسير نيازي است در راستاي تقويت هويّت ملّي و از سويي آسيبشناسي احتمالي آن، تا با درك صحيح موضوع، گذر از مسير پيشرو با توفيق بيشتري قرين گردد. مقاله حاضر كه در قالب 4 بخش تنظيم گرديده، سعي دارد تا پيشينه آموزش نوين در ايران را تا زمان گشايش دارالفنون واكاوي كند و از اين رهگذر، گوشهاي از خدمات فرهنگي انجام شده در آن دوران را به تصوير كشد.
شما بايد براي مشاهده اين فايلها نرم افزار Adobe Reader را بر روي سيستم خود نصب کرده باشيد. درصورتي که تا کنون اين نرم افزار را نصب نکرده ايد با کليک بر روي آيکون زير اين نرم افزار رايگان را دريافت و نصب کنيد.