اعضای کارگروه حکیم طوس با حکم ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور منصوب شدند

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | کد خبر : 2838

اعضای کارگروه حکیم طوس با حکم ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور منصوب شدند

طی احکامی جداگانه از سوی محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جمعی از استادان و مدیران ارشد فرهنگی و هنری استان خراسان رضوی به عنوان اعضای کارگروه همایش ملی و بین المللی «حکیم طوس» منصوب شدند.

محمد حسین‌زاده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید جواد موسوی؛ مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی، جاوید کیانی؛ معاون فرهنگی شهرداری مشهد، مجید عسگری؛ رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و فرزاد قائمی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعضای این کارگروه را تشکیل می دهند.
در متن این احکام آمده است:
«احتراماً؛ با عنایت به نقش و جایگاه شاعر شیعی حماسه سرای ایران، ابوالقاسم فردوسی در تاریخ فرهنگ ایران اسلامی و در راستای پاسداشت مقام شامخ این فرهنگبان فرزانه، جنابعالی به عنوان عضو کارگروه «حکیم طوس» منصوب می‌شوید.
امید است با استعانت از خداوند متعال؛ با همراهی و همکاری دیگر اعضای کار گروه و در نظر داشت اهداف ذیل جهت انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید.
محمود شالویی؛ رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»
بر اساس این گزارش، اهداف اصلی این کار گروه ملی عبارتند از:
1- برنامه‌ریزی سالانه با هدف معرفی حکیم طوس به مخاطبان مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان کشور
2- برگزاری همایش‌های علمی با محوریت اندیشه‌ی فردوسی، شاهنامه و ادبیات حماسی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد
3- تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی در استان خراسان رضوی جهت  هماهنگی و هم‌افزایی به منظور استفاده از ظرفیت اجرائی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف
4- اهتمام در برگزاری مراسم بزرگداشت سالانه در محل آرامگاه فردوسی و دهه حماسه انقلاب اسلامی از 25 اردیبهشت ماه تا 3 خرداد ماه
5- ایجاد بستر مناسب به منظور فعالیت دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی و ملی جهت معرفی هر چه بهتر حکیم طوس در سطح ملی و بین‌المللی
6-حمایت از تولیدات فرهنگی ـ هنری پیرامون شاهنامه و ادبیات حماسی و نظارت بر طرح‌های پیش رو در استان خراسان رضوی
7-حمایت از نشر کتب و پژوهش‌های با موضوع فردوسی و ادبیات حماسی؛ خاصه آثاری که در طول تاریخ به تبعیت از شاهنامه سروده شده‌اند.
8-تلاش در زمینه تدوین آیین‌نامۀ داخلی کارگروه و اساسنامۀ تشکیل بنیاد حکیم طوس برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور تجمیع و تثبیت فعالیت‌های شاهنامه‌پژوهی و شناخت شخصیت فردوسی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
گفتنی است در دور جدید مدیریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سال 1401 تاکنون،
آیین های گرامیداشت و پاسداشت مفاخر فرهنگی، ادبی و حکمی ایران و جهان پارسی  از یک روز به یک هفته گسترش پیدا کرده است و در سال 1403 نیز با برگزاری هفته بزرگداشت سعدی شیرازی؛ هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، حافظ شیرازی و... نیز در دستور کار انجمن قرار خواهد داشت.

. . .

دیدگاه خود را ثبت نمایید.